4. april 2012

Første gang på ski!

Så er vi landet efter vores skiferie med foreningen af cancerramte børn.
Vi har haft en rigtig dejlig tur, men var også godt trætte da vi kom hjem.
Vi tog turen til københavn hvor vi påmønstrede dfds som sejlede os til Norge. Fra oslo var det i bus til fjeldet, og så det samme i omvendt rækkefølge tilbage. Det var lidt stressende og hårdt at rejse som en gruppe, når man har et sygt barn som nogen gange har nogen særlige behov, men samtidig var det jo også rigtigt godt med en masse andre familier i samme situation og Elias nød selskabet af alle de andre børn.

Elias fik sin jomfrutur på ski. Han fik jo sine første ski i dåbsgave, så i en alder af 2 år er det jo ikke for tidligt at få begyndt? Vi forventede os ingenting og blev derfor glædeligt overraskede. Ved hjælp af det hemmelige våben mimmi (vingummi) lykkedes det at få alt udstyret på (også hjelm, selvom den ikke lige er på på billedet, måtte tage det lidt i etaper) og tilsammen tror jeg elias var på ski i en 3-4 timer hvilket da er ret godt gået. Han nåede så langt at han stod selv med far kørende baglæns foran sig så han kunne holde fast i hovedet.
Han dansede rundt i sine skistøvler....

Vi var igen så stolte....

En af de mange mimmi pauser;)

Elias sov til middag hver dag, og jeg sov sammen med ham. Er noget så træt... den lille i maven suger al energi jeg har.
Så midt på dagen fik far et par timer til at brænde krudtet af.
Om eftermiddagene tog vi så en tur på langrend med elias i pulken. Han synes det var sjovt at køre ned af de liiiiidt stejle bakker. Og så sad han dejligt lunt i skindposen som er espens gamle.
Faktisk var der ret koldt alle dagene, så vigtigt med kuldecreme og en god indpakning.

En af eftermiddagene kom røde kors med deres snescootere og alle der havde lyst fik en tur.
Elias har tilføjet "maskiner" til ordforrådet og var dybt fascineret.
En stor oplevelse for en lille dreng.

Ahhhh hotel!

Vi boede på hotel med ski in-out. Det var helt perfekt og der var et stort legerum, og en dejlig restaurant hvor der altid var en overdådig buffet (og den aften vi ikke lige fandt noget i kræsne elias's smag lavede kokken selvfølgelig specialbestilling på pølser;)). Vores værelse lå ikke lant væk fra sofaområderne og pejsen, så om aftenen kunne vi putte elias og så sætte os ned og slappe af med en øl og dagens avis.

Både på turen op og hjem fik børnene lov til at komme op og besøge kaptajnen og se hvordan man styrede skibet. Dette blev også en stor oplevelse for elias og han taler stadig om bøøøøøøøøøøøt. (båd)
I kahytten sov han i sin egen køje helt selv og faldt kun ud en gang! Meget stolt lille mand.
Selvfølgelig blev der også tid til den obligatoriske tur i tax-free'en.
Personalet på færgen havde lavet et lukket legeområde for de syge børn, og i restauranten blev der lukket af i et stort område helt ude i stævnen hvor vi så kunne sidde i fred og ro og spise.

Overalt blev vi mødt med hjælpsomhed.
Det har været en helt fantastisk første tur på ski som bød på så meget mere end vi havde håbet.

Nu er vi mætte af indtryk og glæder os til en stille påskeferie.
Håber på lidt varmere vejr så vi kan komme lidt ud i haven... her er der sket store ting, billeder kommer:)

Og ikke mindst nåede jeg lige at hente min kitchen aid inden vi drog på ferie.
Gearene er skiftet og jeg er nu klar til at bage lækre brød hele påsken.

Rigtig god påske!

1. Hej søde du,
    Jeg er ikke lige med i blogverden pt, men ville så gerne lige læse om jeres ferie! Det ser fantastisk ud! Hvad er ski in ski out? Jeg synes, det er så rørende, med alle de fine hensyn, der blev taget til børnene og bliver glad langt ind i hjertet, når jeg tænker på alle de oplevelser, de har med sig hjem.
    Jeg har kæmpe problemer med balancen lige nu, så kryds lige fingre for, at jeg overhovedet kommer til NY som planlagt her i påsken!
    Stort knus

1. Ski in/out betyder at man kan stå på ski lige til døren:)

Vi er simpelthen så glade for at vi kom med på den tur og elias har rykket sig på så mange områder.

Åh nej lyder ikke godt med balancen... Hvad er nu det for noget? Håber virkelig du kommer afsted til NY. Sig endelig til hvis du har lyst/mulighed for at købe en mulberry for mig;)

Glæder mig til vi skal strikke igen... Synes det er læææææænge siden nu!

Take care

2. Sikke dejlige billeder og sikken dejlig ferie! Det er så velfortjent! Så sejt Elias havde energi og lyst til så meget ski - man har vel norsk blod i årerne :o) Han er pludselig blevet så stor den søde Elias.

3. Det lyder som en rigtig dejlig tur, og det ser virkelig ud som Elias har fået en på opleveren.