15. juni 2012

Det enkleste og bedste brød


I den sidste tid har jeg arbejdet lidt på at finde det enkleste og bedste brød.
Har forsøgt med surdej, kold hævning, hævekurve osv....

Er nu kommet frem til en rigtig enkel måde.

1 stort brød:
4,5 dl vand
1/4 pk gær
1/2 spsk salt
1/2 spsk honning
2,5 dl grahamsmel
og alm mel til det passer

rører i røremaskine.
Dejen har tilpas konsistens når kitchen aiden begynder at danse lidt på bordet (haha det ville aldrig stå sådan i en kogebog!;))
Dejen er let fugtig.

Lad dejen blive i røreskålen og læg et viskestykke over. Lad stå i min 7-8 timer på køkkkenbordet.

Efter den første hævning tages dejen ud af skålen på et meldækket bord. Siderne foldes parvist ind en 6-8 gange og lægges på bagepapir med foldesiden ned.

Hæver igen i min 1-1,5 time.

Bagepapiret med brødet trækkes forsigtigt over på en forvarmet bagesten og bages på max varme (250 grader, midt i ovnen) i ca. 30 min.

Herefter tages brødet ud og køler på bagestenen (træk bagepapiret væk så bliver bunden også sprød)

vupti, færdigt brød som forsvinder hurtigt!







Når brødet kommer ud og hviler på bagestenen knager og brager det. Til sidst sprækker skorpen.
Aj men det beder jo bare om at blive spist med en god leverpostej og masser af hjemmedyrket basilikum?



Til sidst må jeg bare vise et lille sidekøb under hverdagsindkøbene i går.
(Det er farligt med de storcentre der... skulle jo bare købe mælk i føtex)
Lækre nye sneakers i skønne farver.


Rigtig god week-end

1 kommentar:

  1. Orv, det ser godt ud, det brød. Jeg har også droppet surdejen, og laver et koldhævet istedet ca 3 gange om ugen, så jeg får dækket min brødbagelyst:)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails