9. april 2013

Jakke i vævestrik




Endelig blev jeg færdig med Isaks forårsjakke.
En god, tyk, varm jakke til den kolde forårsvind.

Jeg har strikket vævestrik for første gang og er vild med det. Det ser avanceret ud, men er faktisk rigtig nemt når man har fået det i hænderne.
Og så kan man lave så mange fiiiine farvekombinationer.
Gerne med flere farver end 2.
Har også set det, hvor de to farver er forskellige garnkvaliteter, hvilket giver endnu mere effekt.

Fakta:

Strikket på pinde nr 3,75 med dobbelt tråd blackhill højlandsuld.
100 gr af hver farve holder rigeligt til str 6-9 måneder (strikket ekstra lang)
Jeg har strikket efter opskriften i "knit for your kid" og fundet en simpel raglanopskrift for at få maskeantal til str. (knit for your kid starter ved str 2 år)





Jeg er vild med hvordan raglan indtagningerne næsten ser syede ud. Og de er helt flade.... ingen tykke "klumper" ved armene her.

Med 2 tråde højlandsuld er jakken blevet god og tyk, og her efter 1. vask har garnet foldet sig ud og vil mene at den også er tæt på vindtæt. Perfekt til barnevognsture hvor Isak er begyndt at nyde at sidde op og se.
Jeg læste et sted om at vaske højlandsuldens 1. vask i opvaskevand for hurtigere at vaske spindeolien ud og dermed få en blødere strik. Jeg synes det virkede, så hermed er tip givet videre (vaskede den på uldprogram i maskinen bagefter).





Jeg har strikket jakken ekstra lang på bol og ærmer. Der er ikke noget værre end strik der sidder halvvejs oppe på ryggen. Kort og bred er no go. 
Var spændt på om jeg nu var blevet færdig med den i tide, for Isak vokser som lynet.
Men den er helt perfekt, går sådan lige tilpas ud over fingrene, men ikke mere end at han stadig har hænderne fri til at gribe i ting.




Det eneste jeg kunne ha tænkt mig var at jeg havde været mere tålmodig og lavet flere knapper i den, så den ikke ville ha tendens til at gabe sådan.
Men jeg ved at ligeså utålmodig jeg er med at få ting gjort færdig, ligeså utålmodig er vi når der skal klædes på og ud af døren.... så er det helt ok med få knapper ;)





Og modtageren.... ja han ser da ret tilfreds ud ik?

19 kommentarer:

  1. Hvor er den bare lækker. Er også ved at strikke den i en hindbær pink med råhvide "prikker". Syntes også man får en vildt lækker strik med en ret simpel strikke teknik.

    Kh Maja

    SvarSlet
  2. Den ble da utrolig fin! Jeg har også lyst til å prøve vevstrikk; kanskje jeg rett og slett skal ta frem "Knit for your kid"-heftet? Takk for inspirasjonen :-)

    SvarSlet
  3. Den er bare blevet helt vildt flot Kathrine! :D Og Isak jeg jo en godte i den :D

    SvarSlet
  4. Åh hvor er den blevet fin! Modtageren ser både tilfreds og enormt kær ud :)

    SvarSlet
  5. Ser virkelig godt ud. Har ikke rigtig set det der vævestrik før, men det giver godt nok en flot effekt.

    SvarSlet
  6. Hvor er den bare blevet flot!! Jeg drømmer også om vævestrik - der er så mange der viser det frem på IG, men ved ikke om jeg kan finde ud af det - har aldrig strikket i mønster/flere farver før.. Hmm..Men den er så skøn, den cardi, så jeg må overveje igen :-)

    SvarSlet
  7. Sikke en fantastisk trøje du har strikket! Jeg har gået lidt om den varme grød med netop den trøje, så syntes det er så fedt at du skriver at det er forholdsvis lige til. For ja, det er en super skøn trøje og netop rigtig god som forårsjakke/barnevognstrøje.

    SvarSlet
  8. Hvor er een lækker..!! Og flot farve..;) Jeg har også vært ved at kigge på garn til den - min mor mangler strik.. Luksussituation..;)
    Kh Anne

    SvarSlet
  9. Det ser da rigtig fint ud med knapperne, havde helt glemt hvilke du valgte;) Og han er altså en lille lækkerbuks ham Isak!
    - Theresa
    Hov bare lige FYI, ved ikke om det er bevidst men du har den der robotting slået til aå man skal taste bogstaver og tal ind når man skal skrive en kommentar...

    SvarSlet
  10. Hvor er det bare en smuk smuk trøje - og en meget lækker dreng :-)

    SvarSlet
  11. Så utrolig nydelig jakke! Var innom bloggen din like etter du hadde publisert den, og tenkte at det var ei av de fineste jakkene jeg hadde sett på lenge:) Da jeg i går fikk "Knit for your kid" i posten, ble jeg SÅ glad når jeg fant ut at oppskriften var inni der!:)

    SvarSlet
  12. Hvor ser han fin ud i hans nye jakke! Er vild med mønstret og farverne - og unger i strik er bare fantastisk!

    SvarSlet
  13. Herlig jakke og skjønn liten gutt!

    SvarSlet
  14. Super fin trøje/jakke. Må man være så fræk og spørge, hvilke farver på garnet fra garnudsalg du har valgt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg husker kun helt sikkert den gråbrune. Det er den der hedder havregrød. Den blå hedder måske kornblomst? Eller noget med frost?

      :) ammehjerne her:)

      Kh

      Slet
  15. Den er så flot. Jeg har netop lånt bogen på biblioteket og skal igang. Hvilken opskrift brugte du, for at få jakken til at passe i størrelsen? En cardigan med raglan-opskrift? Hvilken? Kopierer man bare maskeantal og så passer det ca i den rette størrelse man ønsker jakken i?

    Vh Benedicte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej benedicte

      Jeg brugte en opskrift fra drops på en trøje med raglan. Den er under babyopskrifterne og hedder mcdreamy. Men du må jo finde en opskrift der passer med din strikkefasthed. Jeg brugte den som guide til hvor mange masker jeg skulle slå op til bol og ærme og til længderne. Brugte det også til at vurdere hvor mange masker der skulle være tilbage i halsen. Tog ind til raglan som beskrevet i Knit for Your kid.

      Håber du kan bruge det:)


      Kh

      Slet
  16. Hvor er den flot, jeg er vild med opskriften. Har selv bogen og overvejede at strikke den til Gry - endte med at vælge den stribede cardigan fra samme bog i stedet. Men denne må blive næste projekt - når du nu siger, at den ikke er så svær :-)

    SvarSlet
  17. Oioi, den var superfin! Takk for masse flotte bilder og inspirasjon!

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails