25. juli 2011

DIY: opskrift på sømandstrøje

Tusind tak for alle kommentarene på forrige indlæg. Det ser ud som om sømandstrøjen bliver et efterårsprojekt hos mange:)

For at søde Line ikke skal gå konkurs pga frimærkekøb har jeg besluttet at lægge opskriften på trøjen ud her.
Det bliver "min" version som er godt og grundigt skrevet om... mest på grund af raglanærmerne...

Og hvis du vil ha den med "alm." ærmer er det jo bare at tage en hvilken som helst opskrift og så tilsætte boble-mønsteret.




Jeg brugte Karisma fra drops. Strikkefasthed 21 m * 28 rækker = 10*10 cm
Løbelængde ca 100 m på 50 gr.
Vejl pind: 3,5 -4 (jeg strikker stramt og brugte 5)

Str: 1/2-1 år, (2 år), 3-4 år, (5-6)
str er lidt til den store side på nær den mindste str som nok er meget normal....

Garnforbrug: 5 (6) 7 (8) nøgler (vejledende)

Husk at læse hele opskriften inden du går igang og hvis noget ikke giver mening, så skriv endelig! :)

For og bagstykke:

Slå 140(156)172(188) m op på pind nr 3 og strik Dobbelt rib (2 ret, 2 vrang) 5(5)6(6) cm frem og tilbage. På sidste pind ( fra vrangen) tages der jævnt ind til 126(142)158(174) m. Skift til pind nr 4. Sæt et mærke efter 31,94(35,106)39,118(43,130) m (midt ærmegab). Fortsæt i glatstrik. Når arb måler 14(20)23(25) cm strikkes der 24(24)30(30) p mønster. Når dette er strikket måler arb. ca 20(27)30(32) cm.

Mønster :

1-4.p: glatstrik
5.p: 3 ret *5-up, 3 ret* gentag *til*
6-10.pind: glatstrik
11.p: 1 ret *5-up, 3 ret* gentag *til*
12.p: glatstrik

På næste pind lukkes der 8(8)10(10) m af til ærmegab i hver side. Dvs 4(4)5(5) masker på hver side af mærketrådene.
Nu strikkes der ærmer.

Ærmer:

Strikkes rundt på rundpinde eller strømpepinde.
Slå 42(42)46(46) m op på pind nr 3 og strik 3 cm dobbelt rib. På sidste pind tages der ind jævnt fordelt til 39(41)43(45) m. Skift til p nr 4 og glatstrik. Tag 1 maske ud på hver side af masken midt inderst på hver 7.(8.)8.(8.) pind i alt 6(7)8(9) gange = 51(55)59(63) m.
Samtidig strikkes der 24(24)30(30) p mønster når arbejdet måler 15(22)24(28) cm. Tilpas mønsteret så så midt yderst på ærmet er 5-up på 5. mønsterpind.
På sidste pind lukkes d midterste 8(8)10(10) m mod midt inderst af til ærmegab dvs 43(47)49(53) m tilbage på pinden.

Bærestykke:

Sæt ærmerne på pinden så aflukning til ærmegabene passer over hinanden. 196(220)236(260). Sæt en mærketråd i alle overgange mellem bol og ærmer = 4 mærketråde.
Der strikkes der frem og tilbage. Strik 1. pind fra vrangsiden over alle masker. Strik 3 pinde til og begynd herefter med raglanindtagning.
Raglanindtagning: på hver anden pind (fra retsiden) tages der ind ved hver mærketråd på denne måde:
3 m før tråden: 2 r sm, 1 r, tråd, 1 r, 1 m løst af, 1 r, løft den løse maske over. dvs der tages 8 masker ind på hver 2. pind.
Samtidig strikkes der 18(18)24(24) p med mønster ca. 8(10)10(12) p efter ærmerne er sat på. Husk at yderste maske på ærmet og midterste maske på rygstk. er 5-up på 5. mønsterpind. På forstykkerne regnes der fra forreste kant.
Fortsæt med indtagning indtil der er ca. 80(84)90(94) tilbage. Skift til pinde nr. 3 og strik rib så højt som kraven ønskes.

Der tages m op langs forkanten til stolpe. Knappehullerne skal strikkes på venstre forkant til drenge og højre til piger. Jeg tog ca. 128 m op til str. 2 år. Strik dobbelt rib.
På forkanten med knaphuller strikkes der 5(6)6(6) knaphuller når ribben måler knap 1,5 cm. Det øverste og nederste  ca 4 cm fra kanten og de andre jævnt fordelt. Knaphul: luk 2 m af fra retsiden, på næste pind (vrang) slåes der nye masker op over de aflukkede.
Hæft og sy knapper i.

Nu har du en dejlig sømandstrøje :)

Tilføjelser til str 1/2 til 1 år:

Der er ingen rettelser men disse tilføjelser for at gøre det lidt nemmere for den uøvede strikker:

Strikket i Smart, 5 ngl. Str. ½-1 år

Ærmer taget ud på hver 4. pind, så undgår man at skulle tage ud i mønster.

På 1. pind rib i halsen taget 4 m ind = 80 m, 1 m midt på hvert ærme og 2 m på ryggen.

Samlet 104 m op langs hver forkant, 2 ret, 2 vrang.

Knaphuller: 10m – 2m – 21m – 2m – 18m – 2m – 18m – 21m – 2m – 10m

(Fra Annette, netgarn.dk)


43 kommentarer:

  1. Åh, du er en skat.... Jeg har sendt SÅ mange allerede og der bliver ved med at dukke mails op med folk der er opskrift interesserede. Nu kan jeg bare sende dem videre til dig. Måske jeg skulle smide et link på min blog, så kan de finde dig med det samme :-)

    SvarSlet
  2. Det var så lidt:)
    @anne: er virkelig taknemmelig over at du sendte opskriften til mig, men kan godt forestille mig hvor mange gange du har rendt til postkassen. Du må bare linke;)

    SvarSlet
  3. Wow hvor er det pænt af at ligge den ud. Den er virkelig fin, ville sådan ønske at jeg rigtig kunne strikke...

    Kh

    SvarSlet
  4. Anne skulle ha været line.... Undskyld line.... Og anne ;)

    SvarSlet
  5. Kære Kathrine... så faldt jeg over din blog.. og sikke et held.. tårerne triller ned i morgenteen og gør den kold og salt.. men hvad gør det.. livet handler om vigtigere ting.. det har jeg lært herinde i dit univers.. Det må være så hårdt at have et barn der har så alvorlig en sygdom som jeres lille guldklump har. Men i kæmper, holder ud og at du overhovedet kan "ose" af overskud som denne blog viser, syntes jeg er HELT fantastisk. Jeg sender mine allerbedste tanker til dig og dine kære. Hilsen Nanna. troldemutter.blogspot.com

    SvarSlet
  6. Sikke en masse dejlige strikkerier du har på din blog :-) Fin fin sømandstrøje - må man spørge hvad du mener med "5-up"? :-)
    Kh Stine

    SvarSlet
  7. Tusind tak :) med 5- up menes der at i stedet for at strikke næste maske på pinden hentes masken 5 pinde under masken op og strikkes i stedet....

    Line har lavet en trin for trin vejledning som er rigtig god:

    http://husflid-skabet.blogspot.com/2011/05/diy-smandsbobler-eller-5r-up.html

    Håber den hjælper....

    Kh
    Kathrine

    SvarSlet
  8. Mange tak - så kan jeg vist bare gå i gang :-)

    SvarSlet
  9. SUUUUUK.... ville sådan ønske jeg kunne strikke...

    SvarSlet
  10. Min 6-12 måneder blev bestemt ikke lille, men jeg strikker måske nok også løst;) uanset hvad blev den fin, og det er da bedre den er for stor end for lille. Nu vil jeg prøve at strikke den med tyndere garn på tyndere pinde og se om jeg kan lave en størrelse nyfødt:)

    Undervejs opdagede jeg dog en lille fejl i mønstret. Der står m hvor der skulle have været p efter de 24 pinde mønster på ærmet. Jeg troede nemlig det betød der kun skulle være mønster halvvejs rundt om ærmet, og måtte derfor trævle en stor del op.

    SvarSlet
  11. Åh tine jeg kender alt for godt til at str ikke er helt som man troede pga strikkefastheden. Som sagt strikker jeg ret stramt så mit ender ofte med at være for småt... :(.

    Har været inde på din blog og trøjen blev lækker lækker!

    Tak for rette tips til opskriften, skal prøve at huske at få det rettet så andre slipper for at trævle op....:)

    God week-end

    Kh
    Kathrine

    SvarSlet
  12. Hej, er næsten færdig med at strikke den til min søn, og nu ser jeg at den du har strikket er strikket med dobbelt rib (2ret2vrang) Og det fremgår ikke af opskriften :-( Jeg har strikket med enkeltrib, og øv, det er ikke nær så fedt som dobbeltrib. Kan være du lige skal tilføje det i din opskrift. Og så evt hvor mange cm stolpe du strikker. :-) Ellers mange tak for en super opskrift.

    SvarSlet
  13. er ved at strikke bluse men har problemer med ærmet , når jeg laver bobler på rundpind bliver de flade det gjorde de ikke på ryg og forstyk , hmm hvad gør jeg forkert ved ærmer ,, jeg strikker 4 omgange og så laver jeg 5-up

    SvarSlet
    Svar
    1. Hmmm kan ikke lige lure hvad det er du gør forkert... Husker du at forskyde 5'er up'en?
      Og vær obs på at der er 5 omgange imellem 5'er up runden (6.-10. Pind)

      Håber det løser sig

      Kh

      Slet
  14. Når der står 'strik til arbejdet måler x antal cm, er det så incl ribkanten eller er det kun det glatstrikkede stykke? Og strikker du dine ærmer på rundpind/strømpepinde

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej

      Ribkanten skal måles med når du måler længden på arbejdet.

      Jeg strikker altid på rundpinde da jeg synes der kommer "mærker" hvis jeg strikker med strømpepinde, men du kan jo bruge begge dele:)

      kh

      Slet
  15. Jeg forstår ikke helt, når du skriver "tilpas mønstret så midt yderst på ærmet er 5-up på 5. mønsterpind". Og igen senere "husk at yderste maske på ærmet og midterste maske på rygstk er 5-up på 5. mønsterpind. Måske du kan forklare det på en anden måde? Kh Benedicte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej benedicte

      De linier er for at gøre opmærksom på at "holde mønsteret" ved ind og udtagninger. Jeg synes det er nemmest hvis man laver masken yderst på ærmet til den maske der skal strikkes 5' up og så tilpasse mønsteret til resten af arbejdet alt efter hvor mange masker der nu er.

      Håber det giver mening.:)

      Kh

      Slet
    2. Tak for forklaring, jeg tror jeg forstår det :) endnu et spørgsmål - når du tager masker op til stolpe og strikker, hvilken nr pind bruger du da? Kh igen

      Slet
    3. :)

      Jeg bruger den samme pindstr. som jeg bruger til de andre ribkanter. Ifølge opskriften nr. 3, men husk at følge din strikkefasthed og brug den pind der passer med den.

      Kh

      Slet
  16. Jeg fik sat min mor på opgaven med at strikke sømandstrøjen til min datter i str. 2 år.
    Den er blevet rigtig fin - MEN forstykket er noget bredere end bagstykket. Hun siger, hun har fulgt din opskrift, men det er som om, der ikke er taget højde for, at ribkanterne med knapper/knaphuller også fylder noget.
    På dine billeder ser det dog ud til at passe helt fint med lige brede for- og bagstykker. Forstår det ikke ...
    Nu har min mor pillet ribkanterne op igen, og jeg tænker, at jeg skal hækle nogle smalle kanter til knapper/knaphuller i en kontrastfarve. Har du en ide til, hvordan jeg skal gøre det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej amalie.

      Årh skønt med en mormor der kan strikke. Ærgeligt at der er så stor forskel på for og bagstykke.
      Iopskriften strikkes for og bagstykke ud i et, så der er ikke søm på siderne. Jeg kan godt se at der er lige mange masker på det der svarer til bagstykke og forstykke, dvs at "forstykket" bliver bredere svt så bred stolpe man laver. Jeg plejer at strikke den max 3 cm, så differencen skulle helst ikke blive større. Jeg synes at det lille stykke forstykket bliver bredere egentlig bare er fint til pasformen, da børnene i hvert fald i de små str ofte har lidt mave der stikker længere ud end ryggen;)

      Men, øv at der er meget forskel på jeres trøje.

      Hvis du vil hækle i kontrast farve kunne du hækle en række med fastmasker (evt 2 rækker) på den ene side hvor du også syr knapper fast, og så en række på den anden side og hækle løkker til knapperne.

      Hvis det er meget der skal til kan du sy tæt zigzag med symaskinen et stykke inde på hver side. Herefter kan du klippe det ekstra af og så samle masker op og strikke rib som ellers....

      Håber i finder en løsning:)

      Kh

      Slet
  17. Hej Kathrine.
    Jeg er helt vild med den trøje, så jeg er også i gang. Nu er jeg i midlertid kommet til der hvor ærmerne skal sættes tilbage på pinden, og er ikke helt sikker på at jeg forstår hvordan? Altså aflukningerne på ærmet skal passe med for/bagstykket, men skal jeg sætte skiftevis en maske fra ærmet og en fra det store stykke eller hvordan? Og når jeg så skal strikke hen over alle maskerne bagefter, hvad gør jeg så der hvor der er lukket af? Skal der samles masker op? Eller er der noget jeg helt har misforstået?
    Håber du kan hjælpe...
    Mvh Maren

    SvarSlet
  18. Hej maren.

    Når ærmerne skal sættes ind gør du følgende:

    Strik maskerne på det ene forstykke, strik maskerne fra det ene ærme, strik bagstykket, strik maskerne fra det andet ærme, strik det sidste forstykke.

    Håber det giver bedre mening, en lidt kort forklaring med baby på armen;)

    Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Det giver fint mening :) 1000 tak for hjælpen...

      Slet
  19. Nu er jeg gået i gang med denne trøje i en str. to til en lille herre, der hedder Charlie - den blir i lysebeigebrun med noget grønt neon i kanterne, tror jeg. Jeg må bare lige sige: Hvor ER du en dygtig strikker. Jeg har lige kigget på de fleste af dine strik-tags, og det er bare så flot, det du laver. Savle. Skideinspirerende.

    Nå, men god dag :-)
    kh Mai

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for en skøn kommentar mai :)

      Kh

      Slet
  20. Hey
    Nu er jeg gået igang med dette super fine projekt og er nået til mønster delen og er kommet i tvivl... 1-4 p glatstrik, dvs r-v-r-v, 5. p mønster delen i r også igen 6-10 p glatstrik v-r-v-r, 11. p mønster i r så pind 10 og pind 11 er begge i r eller?? Hvordan har du gjort det???

    Kh Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej maria

      Dejligt med endnu en sømandstrøje:)

      Du mangler en pind i 6-10 delen: pind 6: vrang, 7: ret, 8: vrang, 9: ret, 10: vrang og så kommer pind 11 som er mønster pinden fra ret siden;)

      Håber det giver mening.

      Kh

      Slet
  21. Hey :-) Jeg har allerede lavet én trøje til min søn, men venter en dreng mere og han skal da også ha en lækker trøje, men jeg kunne godt tænke mig at strikke den lidt mindre end den mindste str. da han gerne skulle kunne bruge den med det samme her hen over vinteren og foråret. Den sidste jeg strikkede var også i den mindste størrelse, men min søn på 1½ har faktisk først haft glæde af den nu. Den har været alt for stor til ham. Samtidig så er det som om at halsen er blevet for stor... Tror jeg strikker ribben længere ved halsen næste gang eller også så tager jeg flere masker ind så at hals åbningen bliver mindre. Anyway - hvis jeg skal have den mindre - har du så nogle gode råd til hvordan jeg gør det lettest? Jeg er selv lidt inde på at købe lidt tyndere uld garn og bruge pind 3 og så strikke efter den mindste opskrift igen.. Eller hvad tænker du?
    Hilsen Gitte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte

      Dejligt at du har mod på endnu en sømandstrøje selvom den første kræver justeringer. Jeg strikker ret stramt, så derfor vil de fleste nok få en trøje der er til den store side.

      Jeg tror det som du foreslår til en mindre trøje er den rigtige vej at gå. Strik i de helt små størrelser bliver finest på mindre pinde.
      Held og lykke med det.

      kh

      Slet
  22. Sikke en fantastisk og livsbekræftende blog!!! Krydser fingre for din lille prins.
    Hvor er det en skøøøøøn blog og en dejlig opskrift!!! Jeg har allerede kastet garn på pindene og har (også) bestilt garn og opskrift til en Alfred med dine moderationer:-)
    Håber du vil kigge forbi min blog, så kan du evt se resultaterne senere - og skal selvfølgelig nok linke til dine fine ideer, så de, der måske falder over min blog kan få glæde af dem :-)
    Kæmpe kram fra en blog-novice.
    Anne (mannemor.blogspot.dk :-))

    SvarSlet
  23. Stort TAK for opskriften - hvor er det fedt, at du deler!! Jeg er næsten færdig med en lækker udgave i uld+alpaca i str. ca. 3 mdr.; jeg strikker på pind 3 og reducerede lidt hist og her ;-)

    SvarSlet
  24. Hejsa. Hvad er 5up??

    SvarSlet
  25. Hej
    Der står i mønsteret 5.p 3 ret 5-up 3 ret
    hvordan strikkes de 5-up?

    SvarSlet
  26. Jeg forstår desværre slet slet ikke ærmerne.
    1. 51 masker går ikke op når mønstret skal strikkes.
    2. Hvorfor er der så stor spring mellem de første størrelser (15(22)24(28))?
    3.Der står mønstret skal strikkes når arbejdet måler disse længder, men synes det bliver laaaange ærmer plus jeg er forlængst færdig med udtagningerne (forstår derfor ikke dit "udtagninger på hver 4. pind så jeg undgår at tage ind i mønstret)
    Hvad har jeg misforstået?

    SvarSlet
  27. Der står i starten sæt markering efter 31,94. Men så bliver der 32 på det andet ærme. Skal det ikke være 31,95?

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske du kan hjælpe mig, for jeg forstår ikke den inddeling...
      Hvis jeg sætter et mærke efter 35 m og så igen efter 106 m, er der kun én maske i den ene side - læser jeg opskriften helt forkert eller??
      Hilsen Cianne.

      Slet
  28. Hej
    Jeg er ved at samle alle delene, der står så at ved raglan indtagningen blive der 8 masker mindre for hver indtagning, hvordan? jeg kan kun få det til 4 sådan som du skriver det? Håber du vil hjælpe mig 😉
    Hilsen Kirsten Nørregaard jensen

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails