14. september 2012

Efterårs haven


Idag er det virkelig efterår. Regnen står ned i stænger....
Ind i mellem er der dog tørvejr, så jeg sneg mig ud og kiggede lidt i haven
(i ført klipklappere og regnfrakke, jo tak skal da love for jeg har vand i benene nu)

Haven er frodig endnu.... derfor billedspam:)

I foråret såede jeg stolte kavalerer i enden af to af højbedene.
De har stået med et blomsterflor siden slutningen af juli og jeg plukker den ene buket efter den anden.
Jeg har ladet nogen af blomsterne sidde og tørre og nåede at samle frøene ind inden regnen kom.
Er nu bare lidt i tvivl om det virkelig er frøene jeg har taget, men det kommer jo an på en prøve!






Sankt hans urten i staudebedet er også meget taknemmelig. Den har fordoblet sin størrelse og begynder nu at få en fin lilla farve.





2 høstanemoner som jeg egentlig havde glemt alt om er også dukket frem.
Jeg ønsker mig maaaaaange høstanemoner, og helst i en lidt lysere farve.





 Vores efterårshindbær har også virkelig bredt sig.
Næste år tror jeg de kommer til at udfylde hele det gamle jordbærbed.
Der kommer utroligt mange bær og hver dag kan jeg gå ud og plukke en lille håndfuld store, flotte bær.





 Kartoffelbeddet er endnu ikke tomt. Jeg fjernede toppene efter at sneglene havde spist alt pånær stænglerne, men kartoflerne ligger og gemmer sig nede i jorden.
Må sige at jeg er godt tilfreds med udbyttet. Vi lagde kartofler i et højbed på omkring et par kvm2 og siden juni har vi ikke købt en eneste kartoffel.




 Mine clematis kom aldrig med blomster, men voksede flittigt op ad plankeværket.
Jeg troede at de måske stod et forkert sted mht sol, men efter lidt søgen på nettet har jeg fundet ud af at typen "montana" er nogen af de tidligst blomstrende og at de skal klippes ned til midsommer.
Nu har jeg klippet dem ned.... bedre sent end aldrig.
Og så venter jeg spændt på blomster næste forår/sommer.



Til sidst endnu en stolt kavaler.
Jeg skal helt sikkert ha den i haven igen næste år.
Og endnu flere snitblomster, for det er fantastisk at kunne hente buketter ind fra haven.
Jeg har set at man kan få nogle flossede cosmos, så dem skal jeg forsøge mig med sammen med frøene jeg har samlet fra de her.

Nu mangler vi bare at de sidste valmuer afblomstrer og så skal mine pæoner samles i det bed.
Havemøblerne skal vaskes og bæres ind.
Der skal tages afliggere af alle pelargonierne så de er klar til at komme ud i krukker næste sommer.


I går havde jeg besøg af min "nye" strikkeklub.
Det var en samling søde strikkeglade piger, så jeg er sikker på at vi nok skal komme til at hygge os gevaldigt med uld og vintermørke.

Week-enden er booket op, og i næste uge går spurten ind inden lillebror kommer.

Rigtig god week-end.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails