8. oktober 2013

Hæklet hus



Er blevet færdig med de hæklede grydelap huse, og de er bare blevet så fine.




Når man først har boble stitch'en inde er de nemme at gå til og et meget godt projekt at have i hænderne imens man kigger efter småbørn, laver aftensmad osv.

Boble stitch'en er tyk og hæklet i dobbelt garn behøver man ikke nogen anden isolering i grydelapperne.

Jeg har allerede 2 sæt i tankerne som skal gives væk i julegave. 
Synes det er hyggeligt med noget hjemmelavet... og hvem mangler ikke et par fine grydelapper?

Hvis du har lyst til at gøre mig kunsten efter har jeg skrevet ned hvad jeg har gjort:


Hæklet i bomuldsgarnet fra søstrene grene. Dobbelt garn på hæklenål nr 4.
Der går lidt over 2 nøgler "husfarve" og lidt over 1 nøgle "tagfarve" til et sæt grydelapper.

For at starte skal du slå 31 masker op, 1 luftmaske til at vende.
Hækl 1 fastmaske i hver maske på vej tilbage, 1 luftmaske til at vende.
1. række bobler: 1 fastmaske, 1 boble (halve stangmasker i samme maske indtil du har 5 løkker på nålen, slå om, træk igennem, boblen bliver på bagsiden
), 1 fastmaske, 1 boble, fortsæt sådan rækken ud slut med 1 fastmaske, 1 luftmaske til at vende.
2. række: hækl 1 fastmaske i hver maske, 1 luftmaske til at vende.
Forsæt sådan indtil du har passende højde på huset, for mig passede det med 13 rækker bobler. Slut med en række fastmasker.
Videre hækles taget således:
1 fastmaske i m nr 2, herefter normal boble stitch indtil du har 14 bobler på rækken, afslut med 1 km.
Vend uden vendemaske og hækl fastmasker i hver m. I den sidste boblestitch hækles der 1 km.
vend uden vendemaske, 1 fastmaske, boblestitch indtil du har 12 bobler på rækken, afslut med 1 km.
Fortsæt således med at tage 2 bobler ind på hver boble stitch række indtil der kun er 2 bobler tilbage og man afslutter med en enkelt boble i toppen. 
Hæft ender og sy et bånd til ophæng i toppen af huset.








Skal du også igang med hjemmelavede julegaver og hvad skal du lave?
Send mig gerne link hvis du hækler efter min vejledning:)



20 kommentarer:

  1. De er virkelig fine! Jeg vil prøve, hvis jeg får tid :)

    SvarSlet
  2. Ihh for søren hvor er de bare fede! Har en svaghed for " huse ":) Endnu et hygge projekt på listen..

    SvarSlet
  3. Hvor er de lækre!!! De er kun et hus pr. grydelap? Altså ikke to syet samme, så der er bobler på begge sider?

    Kh. Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej mette

      Ja kun et hus pr grydelap. De er testet på et vaaaarmt fad og klarede den:)

      Kh

      Slet
  4. De er rigtig lækre! Må altså få lært at hækle! Og ja, her skal der også laves hjemmelavede gaver, bla likør til olderne og en ballonuro til min bror, der har alt inkl penge ;)

    SvarSlet
  5. Tak for DIY'en. Jeg har tænkt, at flere skal have dem i julegave. Derudover har jeg et par børneting i tankerne, men jeg tør næsten ikke fortælle noget om det, hvis nogen læser med....

    SvarSlet
  6. Shit hvor er de fine! syntes at det boblede udseende gør sig rigtig godt, og tror bestemt at den lidt tykke overflade klarer opgaven. Ville ønske at jeg kunne hækle...nåede sgu ikke at lære det af Asli på Fanø.

    SvarSlet
  7. Wuhuuu hvor er de fine! De kommer helt sikkert på hækle-i-sofaen-efterårsaftenhygge listen ;)

    SvarSlet
  8. Hvor er de fine!! Tak for DIY - dem må jeg have afprøvet i den nærmeste fremtid!!

    SvarSlet
  9. Ej hvor er de skønne, totalt søde!!

    VH Louise

    SvarSlet
  10. Hej Katrine
    Hvor er dine grydelapper blevet fine. Og jeg har ventet med længsel på opskriften, så tak for du deler med os.
    Men jeg har lige et sprøgsmål. Du skriver at du bruger godt 2 nøgler til husfarven og godt en nøgle til tagfarven pr. sæt grydelapper. Men på dine billeder kan jeg se at dit sæt grydelapper består af 2 forskellig farvede huse og tage. Så bruger du den beskrevne mængde garn til et hus eller er det til 2 huse det rækker. For jeg vil mene et sæt grydelapper består af 2 stk?
    Hilsen Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte

      Kan godt se det er lidt forvirrende. Garnmængderne jeg skriver er til et sæt, dvs 2 huse. Mine har forskellig farve fordi jeg ikke havde nok nøgler i samme farve;)

      kh

      Slet
    2. Hej Kathrine
      Ja, men dine huse er nu meget søde for farverne matcher hinanden godt. Så man kan da sagtens hækle 2 par og lave dem så de matcher hinanden og dele dem, så det bliver 2 forskellige par.
      Nu vil jeg i Søstrene i denne uge og se hvad farver de har.

      Slet
  11. Så er mine grydelapper blevet færdige, og hvor er de blevet fine. Tak for opskriften!
    http://mariasuh.blogspot.dk/2013/11/nyt-til-kkkenet.html

    SvarSlet
  12. Nøj nogle fede grydelapper, jeg iler efter garn og hæklenål, tusind tak for opskrift, jeg linker selvfølgelig til dig når de kommer på blog, og giver dig besked hvis du skulle have lyst til at se mine

    SvarSlet
  13. Tak for skøn opskrift. Vi er begge faldet pladask for de små fine huse :) Du kan se dem lige her: http://garnkusserne.blogspot.dk/2014/03/hurra-for-hklede-bobbelhuse.html

    Mvh Rosa og Isabella fra Garnkusserne

    SvarSlet
  14. Jeg må se at lære at blive bedre til at hækle, så jeg kan lave disse... Jeg kan kun hækle luftmasker :p
    Tak for deling <3

    Hilsen
    Frida
    www.fridaspeach.wordpress.com

    SvarSlet
  15. Hej.
    Damper, eller ligger grydelapper husene under pres når de er færdige. Synes de "ruller" i kanterne når man er færdige.
    Mvh karina

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails